Zwangerschap

Gezonde voeding tijdens je zwangerschap is belangrijk voor jou en je baby. In principe gelden voor zwangeren dezelfde adviezen als voor niet zwangeren die gezond willen eten, namelijk de Richtlijnen Goede Voeding (RGV) van de Nederlandse Gezondheidsraad [1]. Het is wel belangrijk om rekening te houden met een aantal aandachtspunten.

Wanneer je volgens de RGV eet zullen jij en je kindje voldoende voedingsstoffen binnen krijgen. Voor foliumzuur geldt gedurende de eerste tien weken van je zwangerschap een suppletie advies van 400 mcg per dag, omdat uit onderzoek is gebleken dat dit de kans op het krijgen van een baby met een open ruggetje, open gehemelte of een hazenlip vermindert. Ook voor vitamine D geldt een suppletie advies van 10 mcg per dag gedurende de gehele zwangerschap, omdat uit onderzoek blijkt dat dit de opname van calcium verbetert. Calcium is belangrijk voor een goede botontwikkeling van je baby. Zorg verder dat je voldoende ijzerrijke producten eet om bloedarmoede in je zwangerschap te voorkomen. Zeker als je vegetarisch of veganistisch eet is dit voor jou een aandachtspunt. Voor meer informatie over voeding tijdens de zwangerschap, kun je kijken op de website van het Voedingscentrum.

Dieetprincipes

De recepten in de dieet optie zwangerschap en lactatie van Verdify zijn gebaseerd op de Richtlijnen Goede Voeding (RGV) [1] en bevatten geen producten die risicovol kunnen zijn voor de gezondheid van je baby.

Sommige bacteriën kunnen schadelijk zijn tijdens de zwangerschap. Deze bacteriën kunnen voorkomen in rauw vlees, rauwe vis of zuivelproducten gemaakt van rauwe melk. Omdat je tijdens je zwangerschap een verminderde weerstand hebt, kun je sneller een voedselinfectie oplopen. Gelukkig is de kans op een voedselinfectie die gevaarlijk is voor je baby klein, maar om dit uit te sluiten wordt aangeraden bovenstaande producten te vermijden [2]. Deze producten komen dan ook niet voor in de recepten in deze dieetoptie.

Naast gevaarlijke bacteriën kunnen in sommige producten ook toxische stoffen voorkomen. Toxische stoffen komen via de placenta bij de baby terecht en kunnen schade aanrichten. Voorbeelden van toxische stoffen zijn alcohol en kwik of dioxines in roofvissen. Ook een teveel aan vitamine A kan schadelijk zijn voor je baby. Een overschot aan vitamine A komt vrijwel niet voor. In lever en leverproducten komen grote hoeveelheden vitamine A voor, daarom geldt bij deze producten het advies je inname van leverproducten te beperken en per dag hooguit één boterham met leverpaté of leverworst te eten [2]. In de recepten in deze dieet optie komen geen producten voor met toxische stoffen die schadelijk voor je baby kunnen zijn.

Wetenschappelijke achtergrond

De dieet optie zwangerschap en lactatie die Verdify aanbiedt, is gebaseerd op de Richtlijnen Goede Voeding van de Nederlandse Gezondheidsraad [1] en de NHG-standaard Zwangerschap en kraamperiode [2].

Disclaimer

De aangeboden recepten hebben geen medische functie en dienen niet ter vervanging van doktersadviezen.

Referenties

  • [1] Gezondheidsraad. Richtlijnen goede voeding 2015. Den Haag: Gezondheidsraad, 2015; publicatienr. 2015/24.
  • [2] Beentjes MM, Weersma RLS, Koch W, Offringa AK, Verduijn MM, Men- sink PAJS, Wiersma Tj, Goudswaard AN, Van Asselt KM. NHG-Standaard Zwangerschap en kraamperiode (tweede herziening). Huisarts Wet 2012:55(3):112-25

Gebruik Verdify helemaal gratis

Gebruik van Verdify is kosteloos. Mogelijk gemaakt dankzij affiliate programma's van Verdify partners.

Neem contact op

Vul het onderstaande formulier in voor contact met Verdify