Speciaal Dieet

FODMAP beperkte dieet
Speciaal voor diegenen die een (laag) FODMAP-dieet geadviseerd hebben gekregen door hun arts of diëtist, heeft Verdify een gemakkelijke optie. Kies simpelweg voor de FODMAP-optie in jouw persoonlijke profiel. Verdify sluit dan automatisch alle FODMAP-ingrediënten uit. De recepten die vervolgens door Verdify aan jou worden getoond bevatten nog steeds alle benodigde nutriënten voor een gebalanceerd en gezond dieet. Wil je bepaalde FODMAP’s of specifieke ingrediënten weer terug introduceren in jouw dieet? Geen probleem. Je kunt deze specifieke ingrediënten gemakkelijk weer ‘aan’ zetten. Let op: gebruik deze optie enkel onder begeleiding van een arts of diëtist.
Minder gasvorming
Het eten van sommige voedingsmiddelen kan leiden tot een opgeblazen gevoel of winderigheid. Dit zijn de zogenaamde gasvormende voedingsmiddelen zoals bruine bonen, doperwten en ui. Welke producten dit precies zijn, verschilt van persoon tot persoon en hangt ook af van de hoeveelheid die wordt gegeten. Het Voedingscentrum en de Maag Lever Darm Stichting (MLDS) raden bij winderigheid aan om minder van de voedingsmiddelen te gebruiken die klachten veroorzaken of ze tijdelijk te vermijden.

Verdify maakt het makkelijk om gasvormende producten te vermijden. In jouw persoonlijke profiel kun je ervoor kiezen om deze producten uit te sluiten. Je kunt deze uitgesloten ingrediënten later weer gemakkelijk ‘aan’ zetten. De recepten die door Verdify aan jou worden getoond bevatten ondanks uitsluitingen alle benodigde nutriënten voor een gebalanceerd en gezond dieet.
Zoutarm dieet
Veel voedingsmiddelen bevatten zout - en daarmee natrium. Voor sommige mensen is het beter om niet te veel natrium binnen te krijgen. Een zoutarm of natriumbeperkt dieet wordt bijvoorbeeld geadviseerd wanneer sprake is van een verminderde nierfunctie, een verhoogde bloeddruk (hypertensie), het vasthouden van vocht (oedeem), hartfalen of bij zwangerschap. Bij Verdify kun je kiezen voor een zoutarm dieet zodat je enkel recepten te zien krijgt die niet te veel zout en natrium bevatten.
Zwangerschap en borstvoeding
Wanneer je zwanger bent is het belangrijk voor jou en de baby om gezond en gevarieerd te eten. Daarnaast zijn er een aantal aandachtspunten. Zo adviseert het Voedingscentrum om extra foliumzuur en vitamine D te gebruiken in de vorm van een supplement. Ook is het aangeraden om producten als rauw vlees, rauwe vis, gerookte vis en rauwe kiemgroenten te vermijden. Bij Verdify kun je ervoor kiezen om een zwangerschapsdieet te volgen, waarbij de producten die je beter kunt vermijden niet terugziet in de Verdify recepten. Verdify zorgt sowieso voor een grote variatie aan recepten met veel verse groente, eiwit en andere belangrijke voedingsmiddelen.
Laag inflammatoir dieet
De richtlijnen goede voeding (RGV) en het Mediterrane voedingspatroon vormen de uitgangspunten van het laag inflammatoir dieet.

De recepten bevatten veel verschillende groenten, volkoren graanproducten, fruit, noten, zaden en pitten. Deze producten zorgen voor een ruime inname van voedingsvezels. Daarnaast worden melkproducten vervangen door gefermenteerde melkproducten zoals yoghurt, kefir en verschillende soorten kaas. Wil je volledig eten volgens de Mediterrane dieetprincipes kies dan maximaal één keer per week voor rood vlees en eet twee keer per week vis waarvan minimaal één keer vette vis zoals zalm, makreel of haring.

Neem contact op

Vul het onderstaande formulier in voor contact met Verdify