Matig koolhydraatbeperkt

Het koolhydraatbeperkte dieet is de laatste jaren erg in populariteit toegenomen. Bij het koolhydraatbeperkte dieet worden minder kilocalorieën (kcal) uit koolhydraten gegeten dan het algemene advies van de Gezondheidsraad (ten minste 40 energieprocent) luidt. Koolhydraten is een verzamelnaam voor de suikers, zetmeel en vezels in onze voeding. Ze komen o.a. voor in fruit, aardappelen, rijst, graanproducten en zuivel. Suikers en zetmelen vormen een belangrijke bron van energie in onze voeding. Koolhydraten leveren 4 kcal per gram [1]. Bij een dagelijkse energiebehoefte van 2000 kcal zou volgens de Gezondheidsraad minstens 800 kcal uit koolhydraten moeten komen, dat komt in dit geval overeen met 200 gram koolhydraten per dag.

Hoeveel gram koolhydraten wel mag worden gegeten in een koolhydraatbeperkt dieet kan flink uiteenlopen. Zo bestaan beperkingen van maximaal 150-200 gram, maar ook strengere beperkingen van bijvoorbeeld maximaal 75-100 gram. Wanneer het maximum rond de 20-50 gram ligt, wordt gesproken van een ketogeen dieet. Aan dit dieet zijn grote gezondheidsrisico’s verbonden, daarom dient dit dieet enkel onder begeleiding van een ervaren diëtist te worden gevolgd.

Een koolhydraatbeperking kan verschillende doelen hebben, de meest voorkomende doelen zijn gewichtsverlies, een betere bloedsuikerspiegel en/of het kunnen afbouwen van medicijnen bij Diabetes type 2. Het verschilt per individu wat de resultaten zijn van een koolhydraatbeperking, daarnaast kunnen ook aan milde koolhydraatbeperkingen risico’s zijn verbonden. Heb je bijvoorbeeld diabetes en gebruik je insuline? Dan kan minder koolhydraten eten zonder het aanpassen van je insulineschema zorgen voor hypo’s [2]. Start een koolhydraatbeperking enkel op advies van je arts en/of diëtist en zorg voor goede begeleiding van een diëtist. Vind hier een diëtist bij jou in de buurt. Vind hier meer informatie over een koolhydraatbeperkt dieet bij diabetes.

Dieetprincipes

De recepten in de dieet optie matig koolhydraatbeperkt van Verdify zijn grotendeels gebaseerd op de Richtlijnen Goede Voeding (RGV) [3].

De hoeveelheid koolhydraten per maaltijdgang (ontbijt, lunch, hoofdmaaltijd, snack) is vastgezet op maximaal 30 gram. Bij een dagmenu met drie hoofdmaaltijden en twee tussendoortjes komt dit neer op maximaal 150 gram koolhydraten per dag. Indien je kiest voor drie tussendoortjes kan dit oplopen tot 180 gram per dag. Wees je ook goed bewust dat wanneer je geen tussendoortjes eet, de hoeveelheid koolhydraten voor drie hoofdmaaltijden maximaal 90 gram per dag is. In dat geval kun je de porties van iedere gang iets vergroten om te zorgen dat je wel voldoende energie (kcal) en andere voedingsstoffen binnen krijgt.

Wil je blijvend minder koolhydraten gaan eten? Bespreek dit dan met een diëtist. Een diëtist kan je wijzen op de mogelijke risico’s en eventueel gebruik van supplementen. Vind hier een diëtist bij jou in de buurt.

Wetenschappelijke achtergrond

De dieet optie matig koolhydraatbeperkt die Verdify aanbiedt, is gebaseerd op de Richtlijnen Goede Voeding van de Nederlandse Gezondheidsraad [3] en de Dieetbehandelingsrichtlijn Diabetes mellitus type 1 en 2 bij volwassenen [2].

Disclaimer

De aangeboden recepten dienen enkel ter inspiratie tijdens een matig koolhydraatbeperkt dieet. De recepten hebben geen medische functie en dienen niet ter vervanging van doktersadviezen.

Referenties

Gebruik Verdify helemaal gratis

Gebruik van Verdify is kosteloos. Mogelijk gemaakt dankzij affiliate programma's van Verdify partners.

Neem contact op

Vul het onderstaande formulier in voor contact met Verdify