Gezonde voeding

Volg je geen speciaal dieet, maar wil je je gezondheid ondersteunen met gezonde voeding? Kies dan voor de optie gezonde voeding. De Nederlandse Gezondheidsraad publiceert eens in de zoveel tijd het adviesrapport Richtlijnen Goede Voeding (RGV) [1]. Deze richtlijnen zijn gebaseerd op hoogwaardig literatuuronderzoek naar gezonde voeding die bijdraagt aan het voorkomen van verschillende welvaartsziekten. Wanneer je eet volgens de RGV krijg je alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt voor het opbouwen van een goede weerstand en is de kans klein dat je voedingstekorten ontwikkelt.

Dieetprincipes

De recepten in de dieet optie gezonde voeding van Verdify zijn gebaseerd op de Richtlijnen Goede Voeding (RGV) (1). In het recepten overzicht binnen jouw profiel kun je zelf je dagmenu samenstellen, daardoor kan het zijn dat een dagmenu op een of meerdere vlakken iets afwijkt van de richtlijnen. Echter bevatten alle recepten zo veel mogelijk onbewerkte producten, de lunch- en hoofdmaaltijden bevatten veel groente en indien dit voor jou mogelijk is bevatten de recepten volkoren graanproducten. Daarnaast wordt zo veel mogelijk gewerkt met olijfolie en extra vierge olijfolie. Het overgrote deel van de recepten bevat weinig zout.

Het belangrijkste uitgangspunten van de RGV luiden als volgt:

  • Eet dagelijks ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit
  • Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten
  • Eet wekelijks peulvruchten
  • Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag
  • Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt
  • Eet één keer per week vis, bij voorkeur vette vis
  • Vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten
  • Vervang boter, harde margarine en bak - en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën
  • Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees
  • Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag

De kern van de richtlijnen is eten volgens een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon. Welke dierlijke producten je wel en niet wilt eten, kun je zelf aangeven in je persoonlijke profiel. De vleesproducten in de recepten van Verdify zijn zo veel mogelijk onbewerkt.

In de lunchgerechten van Verdify komt nauwelijks vlees voor. Mits je kiest voor het eten van vlees, vind je in de categorie hoofdmaaltijden wel verschillende recepten met vlees. Een mooi streven voor de hoofdmaaltijd is bijvoorbeeld één keer per week rood vlees, één keer per week gevogelte en één tot twee keer per week (vette) vis. De vegetarische en veganistische recepten van Verdify zijn vrijwel altijd voorzien van een alternatieve eiwitbron. Bij Verdify laten we de keuze voor het eten van dierlijke producten geheel aan jou. Neem het advies in acht en kies waar jij je goed bij voelt. Mocht je om wat voor reden dan ook nauwelijks of geen dierlijke producten eten, of andere productgroepen uit willen sluiten, houd dan rekening met mogelijk risico op het ontstaan van voedingstekorten. Een diëtist kan je hierbij ondersteunen. Vind hier een diëtist bij jou in de buurt.

Wetenschappelijke achtergrond

De dieet optie gezonde voeding die Verdify aanbiedt, is gebaseerd op de Richtlijnen Goede Voeding van de Nederlandse Gezondheidsraad [1].

Disclaimer

De RGV vormen het uitgangspunt voor de dieetoptie gezonde voeding. Het overgrote deel van de recepten voldoet aan de richtlijnen, maar Verdify kan geen garantie bieden dat alle recepten binnen jou profiel hieraan voldoen. De aangeboden recepten hebben geen medische functie en dienen niet ter vervanging van doktersadviezen.

Referenties

  • [1] Gezondheidsraad. Richtlijnen goede voeding 2015. Den Haag: Gezondheidsraad, 2015; publicatienr. 2015/24.

Gebruik Verdify helemaal gratis

Gebruik van Verdify is kosteloos. Mogelijk gemaakt dankzij affiliate programma's van Verdify partners.

Neem contact op

Vul het onderstaande formulier in voor contact met Verdify