FODMAP-beperkt

Het FODMAP-beperkte dieet is door onderzoekers uit Australië ontwikkeld en dient niet als blijvend dieet, maar als methode om erachter te komen stoffen mogelijk klachten van het prikkelbare darm syndroom (PDS) veroorzaken [1].

FODMAP staat voor Fermentatie van oligosachariden, disachariden, monosachariden en polyolen. Deze FODMAP’s zijn kleine moleculen die behoren tot de groep koolhydraten. FODMAP’s worden slecht of niet opgenomen in de dunne darm en komen daardoor (gedeeltelijk) onverteerd in de dikke darm terecht. In de dikke darm leven veel verschillende bacteriën. Deze bacteriën kunnen de FODMAP’s fermenteren (afbreken), waardoor stoffen en gassen ontstaan die de dikke darm kunnen prikkelen, hierdoor kunnen buikklachten ontstaan zoals een opgeblazen gevoel, winderigheid en diarree.

  • Onder de oligosachariden vallen fructanen (in granen en graanproducten en enkele groentesoorten), fructo-oligosachariden (soms als prebiotica toegevoegd aan zuivelproducten of voedingsvezelpreparaten) en galactanen (in peulvruchten).
  • De disacharide die klachten kan veroorzaken is lactose (in zuivelproducten).
  • De monosacharine die klachten kan veroorzaken is fructose, ofwel vruchtensuiker (in fruit, of toegevoegd aan producten als zoetstof).
  • Polyolen zijn suiker alcoholen zoals mannitol, sorbitol en xilithol (in sommige soorten fruit en groente of toegevoegd aan producten als vochtbinder of zoetstof).

Principes

Het FODMAP-beperkte dieet bestaat uit een eliminatiefase van 6-8 weken waarin u voedingsmiddelen rijk aan FODMAP’s vermijdt. Als u klachten niet minder worden dan dient u te stoppen met het dieet. Worden de klachten wel minder dan kunt u starten met de tweede fase van het dieet. In deze herintroductiefase van minstens 5 weken introduceert u één voor één de verschillende FODMAP’s. Op deze manier leert u herkennen welke FODMAP(’s) u wel en niet kunt verdragen. In de laatste fase voegt u de voedingsmiddelen van de FODMAP(’s) die u goed verdraagt weer toe aan uw dieet. Daarnaast kunt u testen of u kleinere hoeveelheden van de probleemproducten wel verdraagt.

In de FODMAP-beperkte dieet optie van Verdify is het mogelijk om voedingsmiddelen rijk aan FODMAP’s te vermijden en weer te herintroduceren. Verdify raadt sterk aan om dit dieet enkel te volgen onder begeleiding van een ervaren diëtist. Door het vermijden van grote hoeveelheden producten voor een langere tijd bestaat een kans op het ontwikkelen van tekorten.

Voor meer informatie kunt u kijken op de website van het Martini Ziekenhuis. Vind hier een diëtist bij jou in de buurt.

Wetenschappelijke achtergrond

Het FODMAP-beperkte dieet dat Verdify aanbiedt, is gebaseerd op de richtlijnen van Monash University. Uit herhaaldelijk onderzoek blijkt dat de FODMAP-methode effectief is bij het verminderen van klachten van mensen met PDS en inflammatoire darmziekten (IBD) [2].

Disclaimer

De aangeboden recepten hebben geen medische functie en dienen niet ter vervanging van doktersadviezen. Verdify raadt sterk aan dit dieet enkel te volgen onder begeleiding van een ervaren diëtist.

Referenties

  • [1] Hill, Muir, & Gibson. Controversies and Recent Developments of the Low-FODMAP diet. Gastroenterology & Hepatology, Volume 13, Issue 1, January 2017, Pages 36-45
  • [2] Marsh, Eslick, E.M. & Eslick G.D. Does a diet low in FODMAPs reduce symptoms associated with functional gastrointestinal disorders? A comprehensive systematic review and meta-analysis. European Journal of Nutrition, Volume 55, Issue 3, 17 May 2015, Pages 897-906

Gebruik Verdify helemaal gratis

Gebruik van Verdify is kosteloos. Mogelijk gemaakt dankzij affiliate programma's van Verdify partners.

Neem contact op

Vul het onderstaande formulier in voor contact met Verdify