Hoe een plotselinge glutengevoeligheid inspireerde tot Verdify

Het verhaal van drie ondernemers op missie om gepersonaliseerde voeding op de kaart te zetten

“Eindelijk was ik er achter wat de oorzaak was van mijn gezondheidsklachten”, vertelt Jochem Bossenbroek, CEO van Verdify. “Na maanden van uitproberen bleek dat het eten van glutenbevattende voedingsmiddelen bij mij leidde tot darmproblemen, ernstige vermoeidheid en vervelende jeuk. Makkelijk zat dus: kwestie van vermijden van gluten en al mijn problemen zijn opgelost.” Maar zo eenvoudig bleek het niet te zijn. Een greep uit de hindernissen: de maaltijdboxleverancier had geen optie voor glutenvrij. Thuis moesten dagelijks glutenvrije producten worden gebruikt als vervanging van de inhoud van de box. “Zelf plannen en boodschappen doen dan maar.” Helaas bleek dat veel producten uit de supermarkt ‘verborgen’ gluten bevatten. Niet alleen brood en pasta, maar ook allerlei soepen, sauzen, dressings, visproducten en broodbeleg bevatten vaak dit eiwit. Wat een en ander nog lastiger maakte was dat maar weinig mensen weten wat gluten zijn en in welke vorm ze voorkomen. Het zelf opzoeken van glutenvrije recepten kostte ook veel tijd. Kortom: het wekelijks voorbereiden en plannen van maaltijden en het kopen van voedingsmiddelen was ineens een grote uitdaging geworden. Elke misstap hierin werd direct afgestraft met een vlaag van darmproblemen en vermoeidheid.

Richting een oplossing

Als biotechnologieondernemer liet Jochem het er niet bij zitten. “Als er geen oplossing voor mijn probleem is”, dacht hij, “dan ontwikkel ik die zelf wel”. Een eerste marktverkenning toonde inderdaad aan dat er wel bedrijven zijn die glutenvrije recepten of maaltijdboxen aanbieden, maar die maken het dan weer niet mogelijk om ook te kiezen voor vegetarisch. “Als consument kan je één optie selecteren, maar niet meerdere. Vervelend als je glutenvrij en vegetarisch eet, maar wel wekelijks een lekker visje op het menu wilt hebben.” Daarom besloot hij dat het mogelijk moest zijn om een profiel op te stellen met alle persoonlijke voorkeuren daarin, op basis waarvan recepten worden voorgesteld die daar precies bij passen. Rondvragen in de vrienden- en kennissenkring bevestigde dat er flink wat mensen zijn die vergelijkbare problemen ondervinden. Vooral mensen die een specifiek dieet of voedingspatroon aanhouden in verband met fitness- of gezondheidsdoelen hebben behoefte aan meer gemak en een betrouwbare bron van gezonde recepten.

Kennis en kunde

Na het besluit om een bedrijf op te zetten dat een totaaloplossing biedt voor deze mensen, besloot Jochem al snel dat hij dit niet alleen voor elkaar kon krijgen. “Naast ondernemerschap is er heel wat kennis en kunde nodig op het gebied van voeding en gezondheid, receptontwikkeling, informatica, marketing en zelfs fotografie.” Hij moest dus andere ondernemers met complementaire expertise vinden die het risico aandurven om veel tijd en energie te steken in het opzetten van het bedrijf zonder enige garantie dat het uiteindelijk slaagt. “Gelukkig kwamen Sandrin en Bernadette al snel in beeld.” Jochem kende Sandrin van een open dag van de Executive MBA bij Rotterdam School of Management. Sandrin is opgeleid als arts en actief bij zijn eigen firma in geneesmiddelenonderzoek. Hij gelooft sterk in lifestyle-aanpassingen om gezondheid te bevorderen en had niet veel tijd nodig voor het besluit om mee te doen. Bernadette gaf destijds als zelfstandig ondernemer trainingen bij bedrijven op het gebied van voeding en vitaliteit. Nadat Sandrin zo’n training had gevolgd wist hij meteen dat zij een goede aanvulling op het team zou kunnen zijn. Gelukkig had ze interesse. Het drietal richtte het bedrijf Verdi Food op en besloot de service als Verdify® in de markt te zetten.

De kernprincipes van Verdify

“Gezamenlijk hebben we de tijd genomen om de bepalen wat we precies met Verdify willen gaan doen en voor wie. We hebben gesproken met wetenschappers, artsen, diëtisten, consumenten, bedrijven en supermarkten. Daarnaast hebben we een analyse gemaakt van welke doelgroepen vergelijkbare problemen heeft met het plannen, inkopen en (voor)bereiden van maaltijden. Ook hebben we een analyse gemaakt van de wetenschap rondom gepersonaliseerde voeding.” Uiteindelijk concludeerde het team dat er een scala aan mogelijkheden is om dit in de markt te zetten. De vraag is natuurlijk welk van deze mogelijkheden daadwerkelijk meerwaarde voor de consument bieden. In dat kader stelde het team een korte lijst van kernprincipes op waaraan het bedrijf moest voldoen:

1. Het moet voor gebruikers van Verdify zo makkelijk mogelijk zijn om maaltijden te plannen ondanks dieetrestricties
2. Gebruikers moeten trots kunnen zijn op wat ze consumeren
3. De service van Verdify moet zo dicht mogelijk aansluiten bij lifestyle- en dieetadvies verstrekt door artsen en diëtisten.
4. Alles wat Verdify ‘zegt en doet’ is verankerd in geldende richtlijnen en/of wetenschap. Er wordt enkel betrouwbare informatie verstrekt.
5. Gebruikers zijn volledig in controle over hun voedingskeuzes
6. Voorgestelde recepten passen binnen het Mediterrane dieet

Een persoonlijke receptgenerator

“Binnen dit kader hebben we besloten te starten met de ontwikkeling van een receptgenerator.” Als consument stel je een persoonlijk profiel op, met daarin eventuele voedingsallergieën, voedingsmiddelen die je liever vermijdt en andere dieetvoorkeuren. Een en ander eventueel in overleg met een arts of diëtist. Vervolgens krijg je wekelijks tien recepten voorgesteld die precies binnen jouw profiel passen. De eerste doelgroepen zijn mensen met een allergie of gevoeligheid voor bepaalde ingrediënten en mensen met darmproblemen. Na een diagnose van bijvoorbeeld Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) wordt geadviseerd om bepaalde ingrediënten niet meer te gebruiken. Soms wel dertig. Dan is het heel handig om bij Verdify wekelijks recepten te zien die wel gegeten kunnen worden. “Je hoeft enkel in te vullen welke producten je wilt vermijden en je ziet direct de recepten die bij je passen”. Het voordeel: elk recept is opgesteld door een professionele chef-kok en geverifieerd (Verdified) door een diëtist. Een algortime van Verdify vervangt de ‘uitgesloten’ ingrediënten door ‘veilige’ ingrediënten. Zo kan je genieten van de lekkerste en verantwoorde recepten die passen binnen jouw (geadviseerde) eetpatroon.

Een blik vooruit

Jochem vertelt dat de persoonlijke receptgenerator slechts het begin is. “We willen het bijvoorbeeld ook mogelijk maken om de uitkomsten van een bloedonderzoek te koppelen aan de receptgenerator. Dan worden hoeveelheden zout en eiwit van de recepten aangepast aan de uitkomsten van het onderzoek. Daarnaast kan je straks boodschappen doen met Verdify: volledig gepersonaliseerd.